geirlaug.blogg.se

Tutorial Skjoldehamn hood / Sy Sköldehamnshättan

Publicerad 2014-10-04 21:14:00 i Sömnad, Tutorial,

 
This is how I sew my Skjoldehamn hoods. There are two hoods in the tutorial, one bluegreen in plain weave wool I made for a friend and one moss green twill I use myself.

Detta är hur jag syr mina sköldehamnshättor. Det är två hättor i instruktionen, en blågrön i tuskaft jag sydde till en kompis och en i mossgrön kypert jag använder själv. 


1. The first thing I do before start sewing is washing the fabric to allow it to shrink, get rid of any chemicals and rinse abundance color. I wash wool in cheap shampoo or wool detergent and dry flat not to stretch it. Before i put my scissors in the fabric I press it with a damp linnen towel not to destroy the surface.

1. Det första jag gör innan jag syr är att tvätta tyget för att det ska få krympa, att få ur eventuella kemikalier och skölja ur överflödsfärg. Ull tvättar jag i billigt schampoo eller ulltvätt och plantorkar för att tyget inte ska sträckas. Innan jag sätter saxen i tyget pressar jag det med en fuktig linnehanduk för att inte skada ytan.



2. The big piece is 52 x 16,5 inches and the small pieces are 12,6 x 12,6 inches.
 
2. Den stora biten 132 x 42 cm och dom små bitarna 32 x 32 cm.
 

3. I sew with thread from Gütermann in the same colour as unbleached linnen so it looks like it's handsewn if you see the seams. I sew the hoods with 0.4 inch seam allowance.

Sew from A until it's 0.4 inch left on the small piece and fasten the thread. Then sew from B until the seams meet an fasten it. Sew from C to the tip.

3. Jag syr med Gütermanntråd i samma färg som oblekt linne för att det ska se handsytt ut om sömmarna syns. Hättan är sydd med 1 cm sömnsmån.

Sy från A tills det är 1 cm kvar på fyrkanten och fäst. Sy sedan från B tills sömmarna möts och fäst. Sy från C till spetsen på hättan.
 
4. In the front sew from A and B and stop 1.2 inches from the tip.

4. På framsidan sy från A och B och sluta 3 cm från spetsen.
 
 

5. Press the seam allowences apart with a damp linnen cloth before sewing them down. I use vaxed linnen thread.

5. Pressa sömmarna med fuktig linneduk innan dom fälls. Jag använder vaxad linnetråd.
 

6. This is how I fell my seams.
 
6. Detta är hur jag fäller mina sömmar

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela